Nem csupán írni és olvasni tanították az embereket az evangelikus és református iskolákban, hanem a tudományok és a hit világába is beavatták őket - hangzott el a Református Gyülekezeti Házban tartott nyílt tárlaton. A kiállításmegnyitón elhangzott: hazánkban a reformáció megalapítása után nem sokkal már működtek oktatási intézmények, amelyek évszázadokra meghatározták Magyarország szellemiségét.
A Kárpát-medencei protestáns felekezeti iskolák múltjáról mesél a megyeszékhelyen nyílt kiállítás. Bellai Zoltán, lelkész a tárlat megnyitóján kiemelte: hazánkban már a 16. század elején létrejöttek református oktatási intézmények, ezek történetéről is többet megtudhat az érdeklődő.

Bellai Zoltán, református lelkész:
- A reformáció gondolkodásában nem lehet olyan ember, akit nem ér utol a tanulásnak a lehetősége, így aztán sorra születtek az iskolák, amikor a reformáció elindul. 1517. ugye indul a reformáció, 1531-ben Pápán már van iskola.

Bár Luther Márton és Kálvin János eszméi ekkor még nem jutottak el hazánk minden pontjára, mégis egyre több városban alapítottak református és evangelikus iskolákat, amelyek évszázadokra meghatározták hazánk szellemiségét - hangzott el a Református Tehetséggondozó Alapítvány szervezésében nyílt protestáns iskolatörténeti kiállításon.

Papp Kornél, titkár, Református Tehetséggondozó Alapítvány:
- A protestantizmus a szentírást nemzeti nyelvre igyekezett fordítani, nemzeti nyelven továbbítani az emberekhez, hogy a mi hitünket, életünket a szentíráshoz tudjuk mérni, ehhez az embereket írni és olvasni is meg kellett tanítani.

Egyre több nyomda is megjelent a 17. századtól hazánkban, így lehetővé vált, hogy a Bibliát is nagyobb számban terjesszék. A lelkipásztori tevékenység mellett az oktatás is nagy szerepet játszott a protestáns felekezeteknél, az iskolákban nemcsak írni, olvasni, számolni tanították a gyerekeket, hanem a tudományokba is bevezették őket. A 19. században azonban számos intézményt bezárattak Magyarországon.

Papp Kornél, titkár, Református Tehetséggondozó Alapítvány:
- Az 1848-49-es szabadságharc után a Bach-rendszerben, amikor degradálták intézményeinket, akkor volt a legszűkebb lehetőségünk, viszont akkor is olyan értékeket tudtunk felmutatni, mint például a nagykőrösi iskola, ahol számos akadémikus tanított az 1850-es években.

Napjainkban hazánkban, mintegy 177 református és 65 evangelikus köznevelési intézményben oktatják a fiatalokat. Somogy megyében a Lorántffy Zsuzsanna Református Óvoda, Iskola és Gimnázium, valamint Csurgón a Csokonai Vitéz Mihály Református Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium képviseli a reformáció értékeit ma is.

(Híradó)